Головна » Статті » Мої статті

Обтічники

Більшості мотоциклістів не треба пояснювати, що таке обтічник - всім знайомий вигляд мотоцикла для шосейних гонок. Проте сьогодні мова піде не про спортивні машинах, а про дорожні. Якщо обтічник встановлюють на гоночний мотоцикл, то цим переслідується одна мета - максимально знизити аеродинамічний коефіцієнт опору мотоцикла з гонщиком заради досягнення найвищої швидкості. Такий обтічник, як правило, зовсім не годиться для дорожнього мотоцикла, причому не тільки тому що гонщик приймає іншу, напівлежаче посадку. Справа в тому, що щиток, що встановлюється на дорожній мотоцикл, повинен виконувати й іншу важливу функцію - захищати водите ¬ ля і пасажира від прямого впливу зустрічного повітряного потоку. Відомо, як нелегко їхати на мотоциклі без щитка з високою швидкістю, а при сильному зустрічному вітрі 70 км / год здадуться дуже високою, - м'язи спини і рук дуже швидко дають знати про це. Обтічник повинен позбавити водія від необхідності стискати рукоятки мертвою хваткою, забезпечити вільну посадку, полегшує управління, знизити ризик застуди. Важливо я те, що він в значній ¬ ної мірою може вберегти костюм від забруднення. Підсумовуючи все, можна коротко сказати: хороший обтічник, зберігаючи мотоциклу «мотоціклово», наближає його до автомобіля.

Переслідуючи ті чи інші цілі, мотоциклісти оснащують свої машини різними вітровими щитками - від найпростіших і невибагливих до таких, що змагаються з виробами відомих фірм. На жаль, велика частина їх є скоріше щитом, ніж обтічником. Тепер, коли паливо стає проблемою століття, треба враховувати їх вплив на аеродинамічний опір мотоцикла з водієм.

Ми говоримо, природно, про опір системи «мотоцикл плюс водій», оскільки в реальних умовах руху «роблять погоду» не форми машини, а сидять верхи водій з пасажиром. Не випадково досвідчені люди уникають будь-якого одягу, здатної роздуватися і полоскати у повітряному потоці. Навпаки, одяг, щільно облягає, що має мінімум виступаючих деталей, може істотно знизити лобове опір. Якщо вас хвилює не тільки захист від вітру і бруду, пам'ятайте, що опір системи «мотоцикл плюс водій» сильно залежить і від того, який вітрової щиток і як встановлений на мотоцикл. Раніше (див. «За кермом», 1974, № 5 і 6) ми показували, як його геометричні розміри і форма позначаються і на стійкості мотоцикла.

Одна з ознак не дуже вдалого щитка - сильні завихрення пото ¬ ка за його кромками. Наскільки вони бувають значні, ви можете судити по великих комьям бруду, що втягується у важкодоступні місця за щитком, куди, здавалося б, вони ніяк потрапити не можуть. Ці завихрення викликають коливання щитка і керма.

мотоцикл на ходу сприймається як не цілком стійкий, що неприємно, а головне - небезпечно.

І якщо після установки щитка мотоцикл став на ходу нишпорити, кермо сіпається в сторони, є підстави сумніватися в аеродинамічному досконало вашого виробу. При цьому чекайте, що швидкість машини знизиться, а витрата палива зросте. Нині, коли швидкість обмежена 70 км / год майже всюди, перша обставина великого значення не має, але друге не можна скидати з рахунків. Згадайте, чи не доводилося вам в далекому пробігу пошкодувати про зайву спаленому літрі бензину, коли в баку порожньо, а до найближчої бензоколонки ще тридцять кілометрів.

На жаль, далеко не всі надходять у продаж щитки відповідають вимогам аеродинаміки. І не дивно, що досвідчені мотоциклісти, набуваючи щиток, часом озброюються пилою і рішуче його обрізають. Тим часом це просте, начебто, пристрій не так-то просто, якщо мати на увазі масового споживача. У кожного тут своя мірка мотолюбителів, і кожен по-своєму правий.

Одних повністю влаштовує найпростіший «Вітровики», недорогий, легко ремонтується. Дійсно, він може бути найбільш підходящим, наприклад, для їзди по поганих дорогах. По-перше, навряд чи там доведеться часто користуватися високою швидкістю, а по-друге, серед купин і канав збільшується ризик впасти і поламати обтічник, - з найпростішим тут якось спокійніше! Прав мотоцикліст? Безумовно.

Його колега бездоріжжя не бачить, найчастіше їздить по асфальту. Він радий був би придбати справжній, повноцінний обтічник, навіть за хорошу ціну. Третього не турбують міркування теоретиків: для нього головне - зовнішність улюбленої машини, і якщо оточуючі, побачивши її, втрачають дар мови, він щасливий! Про такому типі мото ¬ любителя, як і про перше, зараз говорити не будемо. Повернемося до другого. Це, як правило, звичайнісінька людина, для якого ІЖ або ЯВА не іграшка, але і не чисто спортивний снаряд, а перш за все - засіб транспорту, яке розумний власник прагне зробити максимально зручним для себе, ось йому-то ми і хочемо допомогти.

На відміну від випускаються промисловістю, саморобні щитки - це море, в якому жодна хвиля не повторює іншу. Починаючому конструктору неважко в цьому морі просто збитися з курсу. Один з небезпечних «підводних каменів» - всілякі крайнощі. Уникайте їх.

Так, хвилювання почнуться з того, що вам стане шкода різати шматок оргскла, і ви ризикуєте спорудити щит розміром в добрий квадратний метр. Не скупіться, інакше вам потім доведеться чимало доплачувати за перевитрату бензину, підвищення зносу мотора і т.д. Інша крайність - щіточек розміром в долоню. Його винахідник-фанатик барвисто розписує гідності, створюючи рекламу. Не вірте. Ви цих достоїнств не знайдете. Подібні приклади можна продовжити.

Отже, якщо вже ми заговорили про розміри щитка, пошлемося на досвід. Якщо щиток має вдалу обтічну форму, то для хорошого виконання захисних функцій цілком достатні розміри, показані на рис. 1. Як бачимо, він може бути вже плечей на добрих 50-100 мм. Збільшення його ширини тут не стільки покращує захист, скільки підвищує опір, особливо якщо щиток маловипуклий.

Внизу ширина може бути приблизно така, як відстань між зовнішніми точками колін водія. Але й тут можуть бути певні відхилення, пов'язані з формою щитка. Скажімо, якщо він обтічний, сильно опуклий, то його ширина в нижній частині може обмежуватися лінією А-В (див. рис. 1), що залежить від ширини бака в цьому місці і кута повороту керма,




Якої висоти зробити щиток? Зазвичай рекомендується розташовувати верхню кромку його трохи нижче очей водія. У практичності цієї ради ви легко переконаєтеся, коли доведеться їхати в дощ або, що ще гірше, в густому тумані, що конденсується на склі. Воно стає непрозорим, і, щоб бачити дорогу, доводиться дивитися поверх нього.

Однак чи не буде при виконанні такої рекомендації погано очам, чи не стане потік дути прямо в обличчя? Якщо щиток має правильну форму і вірно встановлено, можна домогтися, що потік дутиме не в очі, а трохи вище, в шолом водія. І все ж з власного багаторічного досвіду знаємо, що реальний повітряний потік - примхливий, він не завжди поводиться так, як хотілося б. У всякому разі, якщо кромка щитка нижче очей на 100 мм, то підняти потік вище голови навряд чи вдасться. Це реальність, з якою доводиться рахуватися.

Яку установку щитка вважати правильною? Давайте розберемося. Перший варіант. Майже плоский щиток встановлений вертикально (рис. 2, а). У цьому випадку він виявляється далеко від імені та плечей водія. За щитком утворюються сильні завихрення, тому що в зону зниженого тиску за ним спрямовуються повітряні струмені ззовні. Хоча особа водія не піддається дії прямого потоку, чи набагато йому легше? Адже сильні завихрення, подібно насосу, втягують за щиток і всіляку бруд. Страждають очі, брудниться одяг. У той же час такий щиток погіршує стійкість мотоцикла і підвищує опір, ніби вітрило, висунутий в набігаючий потік.




Наше завдання - по можливості позбавити щиток такої ролі. Для цього доведеться змінити його установку так, щоб він вписався в плавний - уявіть це - контур системи «мотоцикл плюс водій». Як видно з рис. 2,6, щиток треба буде досить сильно нахилити (кут до вертикалі 35-45 °), а крайку його наблизити настільки можна віч водія. При малій відстані від крайок щитка до водія у просторі між ними сильних завихрень не буде. Ось тут-то і з'являється можливість змусити потік плавно піднятися і пройти вище очей. Кромка - нижче очей, але зверніть увагу на її форму: верхня частина скла відігнута на-10-15 "назустріч потоку. Якщо кут більше, це, за нашими спостереженнями, погіршує роботу щитка - замість відхилення потоку виходить його завихрення.

Прагнучи наблизити кромку щитка до себе, і тут остерігайтеся крайнощів. Про цю кромку можна вдаритися особою або плечем просто при їзді по нерівній дорозі, не кажучи вже про падіння. Не випадково деякі досвідчені мотоциклісти окантовують її м'якою гумою. Але є, на наш погляд, більш цікаве і надійне рішення. Оскільки з обтічником такого типу їздять переважно по шосейних дорогах, досить ефективним доповненням до нього є закритий мотошолом (типу «інтеграл»), який нині випускає вітчизняна промисловість. Такий шолом щонайкраще охороняє всю голову водія, включаючи і особа, від травм і одночасно володіє однією чудовою властивістю: скління шолома дуже опукле і так наближене до очей, що крізь нього дорога видно відмінно навіть при сильній зливі. Таким чином, скло шолома цілком здатне замінити верхню частину обтічника, який можна зробити завдяки цьому значно нижчим і забезпечити кращий огляд (див. рис. 2, в). Автор протягом багатьох років користується шоломом такого типу і щитком, що дало можливість переконатися в їх ефективності.

При редакційних випробуваннях вітчизняних і зарубіжних мотоциклів ми в ряді випадків оснащували їх обтічниками власного виготовлення. Публікація фотографій, де їх видно, викликала інтерес читачів і листи з проханням надрукувати їх креслення, Зробити це неможливо, оскільки обтічники виготовлялися за місцем, без спеціальних креслень і мають настільки складні просторові форми, що представити їх на папері надзвичайно важко. Та й чи потрібно? Мотолюбителів при бажанні самостійно створюють цікаві конструкції, погодившись із своїми фігурою, смаком і можливостями. Ось, наприклад, який обтічник зробив читач «За кермом» В. Ковальов з м. Брянська (рис. 3).




Що ж реально, крім захисту, дають подібні обтічники? У минулому, коли не було жорстких швидкісних обмежень і мотоциклісти, прямо скажемо, не настільки дбайливо, як сьогодні, ставилися до бензину, простіше була і оцінка. Ми переконалися тоді, що мотоцикл, оснащений обтічником, розвиває помітно більш високу швидкість, причому різко покращуються його динамічні якості саме на високих (100-110 км / год і більше) швидкостях. Це набагато полегшувало, наприклад, процес обгону.

Зараз перевірка, випробування такого роду не може бути й мови. Однак коли на Яві-634 ми встановили обтічник, то при русі групи однотипних машин накатом помічали, що наша втрачає швидкість набагато повільніше, через що часом доводилося її пригальмовувати, щоб не порушити ладу. Між тим мотоцикл був оснащений великим кросовим кермом, і, отже, посадка водія на ньому була відносно аеродинаміки не найвигіднішою. Точний витрата палива ми не заміряли. Однак порівняння з іншими мотоциклами тієї ж моделі в групі знову-таки показувало перевага нашого.

Що стосується матеріалів, що застосовуються для виготовлення обтічників, тут багато що залежить від конструкції. Найбільш прості щитки роблять з оргскла (верх) і гнутого алюмінієвого листа (низ), обтічники складної форми виклеюють зі склотканини з епоксидною смолою або вибивають з дюралевого листа по болванці. Треба мати на увазі, що це потребує спеціальних знань і навичок робота
Категорія: Мої статті | Додав: Goleychuk (19.01.2012)
Переглядів: 984 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: