Головна » Статті » Мої статті

ЧЗ 1981 року
Чотири роки тому до нас надійшли перші дорожні мотоцикли ЧЗ-350 типу 472. У редакційному тесті моделі 472.3 («За кермом», 1977, № 4) ми, загалом позитивно оцінивши машину, висловили ряд зауважень та побажань, які пізніше підтримали власники ЧЗ. Завод оперативно відгукнувся на них і вже через рік зробив окремі конструктивні зміни, з якими постала наступна модель 472.4 («За кермом», 1979, № 3). Продовжуючи вдосконалювати машину, чехословацькі мотоціклостроітелі в нинішньому році приступили до серійного випуску ще однієї нової моделі - 472.5. Один з досвідчених зразків завод і зовнішньоторговельне об'єднання «Мотоко» передали в минулому році в розпорядження редакції. 8000 кілометрів самих різних доріг, пройдених на цьому мотоциклі, дозволили нам познайомитися з нововведеннями, оцінити їхні переваги.

Що нового в новій моделі?

ЧЗ-350 з індексом 472.5 вигідно відрізняється від свого попередника насамперед паливним баком, передньої телескопічною вилкою поліпшеної конструкції, наявністю передніх і задніх захисних дуг, вдосконаленим сідлом, фарою великих розмірів (такий же, як на Яві-634) і деякими іншими, менш помітними деталями.

Колишній паливний бак (на моделях 472.3 і 472.4) не влаштовував багатьох мотоциклістів через явно малої місткості (13 літрів), прийнятною скоріше для спортивних цілей, ніж для ділових, а тим більше туристських поїздок. Крім того, занадто широка і незграбна задня честь бака не відповідала вимогам ергономіки і не залишала надії коли-небудь до неї звикнути.

Новий бак вміщає не менше 18 літрів. Він зручний, не має «гострих кутів». Водій будь-якої комплекції сидить за кермом щільно, впевнено, ніщо вже не заважає ногам.

Велике достоїнство моделі 472.5 - нова передня вилка з нижніми трубами з легкого сплаву. Хід її - без малого 150 мм, а характеристика, на наш погляд, цілком універсальна: вона добре працює в найрізноманітніших умовах, як на дрібних нерівностях твердого дорожнього покриття, що викликають високочастотні вібрації, так і при швидкому русі по путівцях і бруківках. Вкрай рідко вилка спрацьовує до упору, що, без сумніву, підвищує безпеку їзди у важких умовах.

Важливим елементом передньої вилки ми вважаємо гумові чохли, які захищають з'єднання труб від пилу і води. Вони сприяють збільшенню терміну служби всього вузла. Колишні, металеві кожухи слабо виконували цю функцію, що, як показав багаторічний досвід експлуатації чехословацьких мотоциклів в нашій країні, служило головною причиною передчасної течі масла з пір'я, їх зносу та порушень у роботі.

Піддався удосконалення опорний диск гальмівних колодок переднього колеса. Колишня конструкція страждала одним недоліком: розташований в центрі диска виступ для з'єднання з пером вилки явно перевантажувався при гальмуванні і досить швидко зношувався. В результаті тут з'являвся зазор, що знижують жорсткість вилки, що погіршувало стійкість мотоцикла три гальмуванні. У новій конструкції з'єднання вилки і опорного диска зроблено на його зовнішньому радіусі, що у багато разів зменшило навантаження на нього, а відповідно і знос.

1. Новий паливний бак великої місткості, чорна вилка з гумовими чохлами змінили звичний вид ЧЗ.

2. З'єднання опорного диска гальмівних колодок з пером вилки стало більш надійним і довговічним, забезпечивши цього навантаженому вузлу велику жорсткість, а мотоциклу - стійкість при гальмуванні.

Звертає на себе увагу щільна компонування ЧЗ-472.5, часом ускладнює обслуговування, але, безумовно, виправдана. У цього мотоцикла низько розташований центр тяжіння, і тому суб'єктивно сприймаєш його як легкий і повороткість. Він дивно стійкий навіть при русі з дуже низькою швидкістю, реагує на найменші відхилення корпусу водія, якому при цьому легше працювати кермом. ЧЗ-472.5 хороший для їзди по місту в години пік, коли доводиться буквально пробиратися крізь автомобільні заслони у світлофорів і перехресть на швидкості трохи більше нуля. Нове сідло добротне, красиво спрацьовані, широке, за відгуками водіїв та пасажирів - зручно.

Ми не перевіряли в справі захисні дуги, оскільки не доводилося падати. Але їх розміри близькі розмірами тих, що були на випробуваних Явах, вселяють упевненість у міцності і надійності.

Двигун. Трансмісія.

Динамічні якості двигуна в цілому нам сподобалися, хоча по суті характеристика його залишилася такою ж, як у моделі 472.4. Мотор прекрасно «тягне» у всьому робочому діапазоні оборотів, за винятком, хіба що, гранично низьких, які для дорожнього мотоцикла в наш час не так вже й важливі. Максимальна швидкість (без спеціальної підготовки, при нормальній посадці водія зріст близько 180 см) досягає 125 км / ч по спідометру.

Ми не стали проводити більш точних вимірювань, оскільки цей параметр при існуючих обмеженнях швидкості на дорогах не дуже хвилює мотоциклістів.

У той же час тут слід сказати трохи про вібраціях, порушуваних двигуном. Очевидно, внаслідок меншої жорсткості рами ЧЗ-472.5, призначеного, на відміну від Яви-634, для експлуатації без бокового причепа, ми помічали поява резонансних вібрацій на швидкостях порядку 70 - 80 км / ч. Це явище мало місце на старих моделях Яви-350 з одинарною рамою,

Ймовірно, легка рама моделі 472,5 податливі більш масивною рами Яви-634, чим і обумовлений резонанс при середній частоті обертання колінчастого валу - близько 3000 об / хв. На Яві-634 цей резонанс зміщений в область високих чисел оборотів і, відповідно, максимальних швидкостей на кожній з передач.

У ЧЗ-472.5 вібрації найбільш відчутні на швидкостях 70-80 км / год, а вище 100 км / год вони практично зникають. Зрозуміло, що виключити це явище у всьому діапазоні робочих оборотів на мотоциклі з двоциліндровим двигуном надзвичайно важко. Але якщо згадати про правила руху, нині рідко дозволяють мотоциклістам виходити за межі 70 км / год, то краще мати його на високих, а не на середніх оборотах.

Кілька слів про трансмісію. Муфта зчеплення, успадкована від попередніх, менш потужних моделей, на наш погляд, для цього мотора вже слабенька. Мотоциклісти, які люблять використовувати всю потужність двигуна, нерідко починали скаржитися на часткове пробуксовування муфти у моделей 472.3 і 472.4 навіть після пробігу 12000 - 14000 кілометрів.

Що стосується задньої ланцюгової передачі, то добре було б її по захисту повністю уніфікувати з тією, що на Яві. і не випадково багато власників мотоциклів ЧЗ-472 у нас роблять це самостійно. Накопичений досвід експлуатації мотоциклів ЯВА показує, що гумові чохли для ланцюга набагато збільшують термін служби передачі у моделі 634 у порівнянні з моделлю 360/00, незважаючи на зростання переданої нею потужності. Тому, побачивши ще на перших моделях ЧЗ-472 металеві кожухи, ми засмутилися. На жаль, ці кожухи використані і на останній моделі 472.5.

Огляд ланцюга після пробігу 8000 кілометрів показав, що вона вже далеко не в кращому стані: окремі пари ланок від надлишку пилу і нестачі мастила майже втратили взаємну рухливість. Уникнути цього, звичайно, можна, якщо частіше демонтувати ланцюг, промивати її й «проварювати» в графітним мастилі. Треба сказати, що це одна з найнеприємніших робіт, яку мотоциклісти виконують від випадку до випадку. Варто згадати, що на Яві-634 можна їздити до 25000-30000 кілометрів, дуже рідко згадуючи про ланцюг, яка за цей пробіг майже не зношується і не витягується.

Тепер - декілька менш серйозних зауважень. Перше стосується газовідвідної трубки акумуляторної батареї (в рівній мірі воно відноситься до Яви). Трубка виведена до заднього колеса, і не позаздриш мотоциклістові, якому вона дійсно послужить свою службу - бризки електроліту потрапляють на колесо і глушники і тут же псують їх. Один з нас на своїй Яві вже давно подовжив цю хлорвінілової трубку алюмінієвої, закріпивши її вздовж лівого глушника з боку колеса. Кінець трубки виведений на 20 мм за зріз глушника, завдяки чому електроліт ніколи не потрапляє на деталі мотоцикла.

Друге зауваження стосується кріплення бічних (інструментальних) ящиків. Справа в тому, що кріплять їх гвинти відвертаються при русі. Щоб уникнути цього після користування ящиками та встановлення їх на місце припадає гвинти, призначені для загортання рукою, дотягувати гайковим ключем 10X12 мм, який треба возити окремо від іншого інструмента, хоча б в кишені. Це, звичайно, дрібниця, але краще, щоб гвинти досить просто і надійно фіксувалися без додаткового ключа.

І останнє. Коли керуєш ЧЗ-472.5 після інших машин, з'являється звичне бажання скористатися кнопкою світлового сигналу, але її тут немає,

На закінчення хочеться подякувати тим, хто створив цю машину, яка, впевнені, сподобається нашим мотоциклістам так само, як в цілому сподобалася нам. що ж стосується зауважень, то це річ природна, коли отримуєш в руки нову машину, а виробників мотоциклів марки Ч3 ми знаємо як кваліфікованих фахівців, що чутливо реагують на запити споживачів.
Категорія: Мої статті | Додав: Goleychuk (19.01.2012)
Переглядів: 1248 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: